TeamNovia Business Center

Bokföringsprocessen

”Att ha en väl strukturerad steg-för-stegprocess är en avgörande del för att lyckas med både kundupplevelsen och det interna arbetet.”

De tjänster vi erbjuder på TeamNovia Business centers bokföringssida är olika uppgifter inom redovisning, men i de flesta fall handlar det om bokföring för en räkenskapsperiod och upprättande av bokslut.

Det finns två möjligheter då en process inleds. Den första är att vi får en helt ny kund till bokföringssidan och ska inleda en ny kundrelation, medan den andra möjligheten är att den pågående kundrelation ska byta bokförare t.ex. p.g.a. studerandens examination. I situationen då vi inleder en ny kundrelation börjar vi med att ha ett möte med kunden där vi planlägger vilka tjänster de är i behov av, hur materialöverföringen, rapporteringen och faktureringen sker i enlighet med kundens önskemål. Därefter för vi in kunden till vårt kundregister och sammanställer informationen vi fått. Beroende på arbetsuppgifterna och tidsåtgången för uppdraget, fortsätter vi med att kartlägga vilka studeranden uppdraget lämpar sig för.

När studerandena fått sina uppdrag inleds onboardingen för dem. Vi ger den sammanställa informationen vi fått från kunden med vilka arbetsuppgifter det gäller, materialöverföring, rapportering osv. för att säkerställa en god kundupplevelse. Därtill bokas ofta ett inledande möte med kunden och bokföraren innan det löpande arbetet inleds.

Kartläggandet av vilka studeranden ett uppdrag lämpar sig för, samt onboardingen sker även vid en redan pågående kundrelation. Bokförarbytet sker oftast årligen efter att bokslutet har färdigställt. Vid en pågående relation sker onboardingen oftast med kunden i fråga och med tidigare bokförare.

Efter onboardingen kan det löpande arbete inledas. Under det löpande arbetet uppehålls kontakten mellan kunden och studeranden kontinuerligt. Därtill finns alltid våra professionella redovisningscoacher till hands vid behov av stöd och hjälp för att säkerställa att arbetet utförs lagenligt.

Genom att följa denna strukturerade process kan vi leverera högkvalitativa tjänster samtidigt som vi bygger långsiktiga relationer med våra kunder. Från den första kontakten till det sista steget i projektet är varje moment utformat för att skapa värde och förtroende. Vi tror att nyckeln till framgång ligger i tydlig kommunikation, engagerat samarbete och en vilja att alltid göra det lilla extra för kunden.

Matilda Smedslund & Madeleine Forsström , 21.1.2025

Scroll to Top