
Borde vi ordna en AI-dag? Konstaterade min kollega och utbildningsledare Maria Westerlund en vårdag 2024, efter att vi diskuterat möjligheter och hot med AI i vår utbildning.
Min personliga åsikt som marknadsföringslärare är att det skulle vara oansvarsfullt att inte ”go all in” med AI i vår utbildning. Det höll flera av kollegorna med, och plötsligt satt vi där och planerade en AI-dag, som utmynnade i något väldigt intressant i november 2024.
När vi utforskat våra nätverk, kunde vi konstatera att vi inom lärarkåren på TeamNovia verkligen kan skryta med att känna crème de la crème av Svenskfinlands AI-expertis. Till talare lyckades knipa två av de stora namnen inom branschen, inte bara i Svenskfinland, utan kanske till och med i hela världen! Summa summarum lyckades vi boka in både Peter Sarlin från startupföretaget SiloAI, samt AI-entusiast och föreläsare Anna Häggblom som gäster till vårt evenemang. Häggblom lovade dessutom dra en verkstad för hela TeamNovia under eftermiddagen.
Inför AI-dagen var jag själv väldigt nervös. Skulle det bli så bra som vi förväntade oss? Skulle talarna väcka studerandenas intresse? Skulle våra studerande våga fråga kniviga frågor av våra gästföreläsare? Och hur skulle en verkstad för hela utbildningen lyckas, med ganska lite planering?
Många saker hade vi kunnat göra bättre, speciellt kring eftermiddagens verkstad. Men jag måste säga att jag tyckte våra talare var väldigt bra! Anna Häggblom engagerade våra studerande väldigt bra med sin hands on-fokuserade, inspirerande taltur. Och Fireside-diskussionen med fyra studerande samt Peter Sarlin blev en framgångshistoria! Jag skulle säga att Häggblom fokuserade mer på den konkretiska nyttan med AI (samt en del hot också), medan Sarlin tog en mer filosofisk vinkling på ämnet. Och våra studerande i firesiden gjorde ett fint jobb i att få igång Sarlin!
Summa summarum, så kan man väl säga att vi ligger mitt i en stor förändring när det gäller många olika arbeten och arbetsuppgifter. AI kommer att leda till att vissa jobb försvinner eller åtminstone förändras väldigt mycket, men hittills har ju nog ny teknologi alltid också hämtat med sig en massa nya möjligheter istället för de förlorade. Just nu gäller det främst för studerande och oss i personalen att följa med utvecklingen av AI och våga testa vad det hämtar för möjligheter. Samtidigt bör vi också komma ihåg att inte förvänta oss att AI serverar allt på ett silverfat. Vi behöver ”do the job” fortfarande, även om kanske jobbet ser lite annorlunda ut nu än för några år sedan.
Laura Johansson
coach, lektor i digital marknadsföring